Man Behind RT News Service, Former Jewish Putin Aide Mikhail Lesin Dies In DC Hotel

Vladimir Putin’s former press secretary, who was an “inspiration” for the Russia Today (RT) news channel, has been found dead in a hotel room in Washington.

The body of Mikhail Lesin was found in a room in the plush Dupont Circle hotel on Thursday morning, the Russian embassy in Washington said, confirming reports by Russian news agencies that Lesin, 57, had died. State-owned RIA Novosti reported that Lesin died of a heart attack, citing a spokesman for his family.

Washington police have opened a “death investigation”, lieutenant Sean Conboy told the Guardian. Conboy declined to identify the subject of the investigation but said detectives were looking into the circumstances of the man’s death. Police found a body at the hotel room at about 11.30am on Friday, he said.

The Russian agency Tass reported that early investigation did not find any signs of violent death, and quoted a police spokesman, Sean Hickman, as saying security had not seen anything suspicious. Hickman said the nature of the investigation could change, depending on what was found the scene and after an examination of the body.

Margarita Simonyan, editor-in-chief of RT, the Kremlin-directed news agency tweeted: “Lesin is dead. It’s impossible to believe. Please, everyone who knew and didn’t know him, remember him well. He was an absolutely unique man.”

RT credited Lesin with “inspiring [its] creation”, and suggested without any citation that “Lesin had been suffering from a prolonged unidentified illness”.

After the fall of communism in the early 1990s, Lesin set up Video International, which became a multi-billion dollar advertising agency and remains one of Russia’s biggest.

He served as the country’s press minister from 1999 to 2004 and was Putin’s media adviser for the following five years, before becoming a senior executive at Gazprom-Media, Russia’s largest media group, in 2013. He resigned a year later.

Putin spokesman Dmitry Peskov said in a statement that the president “highly appreciates the enormous contribution Mikhail Lesin made to the formation of the modern Russian media”, according to Tass.

RT was set up in 2005 to convey a pro-Kremlin interpretation of world events. It broadcasts in English, Spanish and Arabic, as well as Russian, and launched a UK-focused channel last year.

It has come under repeated criticism from the UK’s broadcasting watchdog. Ofcom sanctioned it in September for breaching the broadcasting code four times in a series of misleading or biased programmes on the conflicts in Ukraine and Syria.

The ruling required RT to broadcast corrections detailing Ofcom’s findings. The channel has breached the watchdog’s code at least 10 times in the past nine years.

The Kremlin’s mouthpiece enjoyed a 40% increase in its global budget to just over 15bn roubles (£155m) for this year.

Last year, the Mississippi senator Robin Wicker called for Lesin to be investigated on suspicion of money laundering and corruption. He allegedly amassed millions of dollars in assets in Europe and the US while working for the Russian government, including $28m in Los Angeles real estate.

“That a Russian public servant could have amassed the considerable funds required to acquire and maintain these assets in Europe and the United States raises serious questions,” wrote Wicker.

The FBI did not immediately respond to a question about whether it had opened an investigation into Lesin’s assets.

In a 2014 interview with Russian-language Forbes magazine, Lesin said he was not concerned by Wicker. “Many people don’t like me, I’m used to it,” he said. Lesin also said he had no compunctions about government control over the media.

“I’m a state man,” he said. “It doesn’t make any difference to me whether it’s a private or government channel. It only has to express some special point of view.”

But he added that although he considered himself “a patriot” for living and working in Russia he had no desire to return to government work. “I don’t do politics, I do business,” he said.

Lesin is survived by a wife, son and daughter, the latter a bureau chief with RT.

1 reply
  1. Joe Levin
    Joe Levin says:

    מיכאיל לסין, מיליונר רוסי המקורב לנשיא ולדימיר פוטין, נמצא ביום חמישי האחרון ללא רוח חיים בחדר בית מלון בוושינגטון שבארצות הברית – כך דיווחה היום (שבת) רשת ABC. לסין שהה בבית המלון היוקרתי “דופונט” מסיבה שטרם התבררה והמשטרה המקומית חוקרת את מותו.

    בין השנים 2004-1999 כיהן לסין כשר התקשורת והואשם בפגיעה בחופש העיתונות ובכך שעמד בראש מאמצי הקרמלין לצנזר את ערוצי הטלוויזיה העצמאיים במדינה. באותן שנים נהג להתלוות לפוטין לטיולים רשמיים. בין היתר הוא היה שותף להקמת רשת החדשות “רוסיה היום”, גלגולה הראשון של רשת RT המשדרת באנגלית ונתמכת על ידי הממשלה.

    בשנה שעברה קרא הסנטור הרפובליקני רוג’ר וויקר, נציג מיסיסיפי מטעם המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, לפתוח נגדו בחקירה בגין שחיתות והלבנת כספים. במכתב שכתב לתובע הכללי בזמנו, אריק הולדר, אמר וויקר שלסין צבר נכסים באירופה ובארצות הברית “במיליארדי דולרים בעת שכיהן כאיש ציבור”, בהם כמה בתים בלוס אנג’לס ששווים 28 מיליון דולר. “העובדה שאיש ציבור רוסי הצליח לצבור את ההון הנדרש כדי לרכוש ולתחזק את הנכסים הללו באירופה ובארצות הברית מעלה כמה שאלות חמורות”, כתב וויקר. לא ברור אם הבולשת הפדרלית פתחה בחקירה.

    ב-2013 מונה לראש ענף התקשורת במונופול האנרגיה הממשלתי “גזפרום”, שמגדיר את עצמו אחת מקבוצות התקשורת הגדולות ברוסיה ובאירופה. שנה לאחר מינויו הוא התפטר ואמר כי מאחורי ההחלטה עומדות נסיבות משפחתיות.

    מהשגרירות הרוסית בוושינגטון נמסר כי גורמים רשמיים פועלים בתיאום עם הרשויות בארה”ב על מנת לקבוע את נסיבות מותו.

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply